luni, 6 februarie 2012

Exercitiu de comunicare (2): RMGC si Salvati Rosia Montana.


Ultimele evenimente au dat curaj oamenilor si organizatiilor SRM sa iasa in strada si sa-si afirme crezul incercand sa coalizeze cat mai multi cetateni ai Romaniei in favoarea interzicerii mineritului cu cianuri. In strada numarul persoanelor nu a fost mare insa internetul si social media sunt inundate de comunicari, fotografii, dezvaluiri, critici si actiuni pro SRM. Mesajele sunt foarte diverse ceea ce arata ca nu exista un efort central de coordonare, asa cum o face RMGC. Mesajele contestatarilor acopera o intrega plaja, practic toate posibilitatile de atac sunt abordate: acuzatii de coruptie, exemple ale unor mine care n-au mai fost exploatate datorita protestelor societatii civile, glume, proteste impotriva cenzurii principalelor canale de televiziune inclusiv a televiziunii publice, dezvaluiri despre diverse persoane implicate in proiect, analize economice asupra zonei, indemnuri catre locuitorii zonei la a-si lua singuri soarta in maini, o intreaga pleiada de mesaje foarte concrete care incearca sa distruga, fiecare in parte, credibilitatea proiectului si a persoanelor implicate.

Comunicational, SRV abordeaza problema corect, avand in vedere ca miscarea anti RMGC este de fapt constituita de mici nuclee si persoane care lucreaza aproape independent, coordonarea si dispersia mesajelor realizandu-se simplu, prin internet si retelele de socializare. Ceea ce realizeaza ei in acest moment este acoperirea tutoror aspectelor care concura catre mesajul Salvati Rosia Montana.

In ceea ce priveste RMGC comunicarea acesteia in tv a fost inexistenta – o miscare buna de altfel - pe perioada manifestatiilor de strada care au adunat mii de oameni in Bucuresti si toate orasele tarii. In momentul in care acestea s-au mai domolit - moment care coincide cu prima iesire televizata a Presedintelui de la inceperea demonstratiilor, in care a sustinut explicit reluarea activitatilor de minerit explicand ca pretul metalelor este pe un trend favorabil – RMGC a reluat spoturile tv pe principalele canale. Eforturile de comunicare ale RMGC au ramas in aceeasi zona a emotionalului, asa cum ne-am obisnuit deja. Punctul culminant il constituie schimbarea macazului mesajului prin intermediul emisiunii live de ieri seara gazduite de un important canal de stiri. Noul mesaj promovat de RMGC este legat de patrimoniu (in intelesul mai larg, nu strict arheologic si cultural) incercand sa explice, chiar prin titlul emisiunii, ca in acest moment nu este gestionat de nimeni, lasand sa se inteleaga ca RMGC il va gestiona cel putin din doua puncte de vedere: castigurile rezultate pentru toata lumea si grija fata de patrimoniul arheologic si cultural.

Inmultirea si radicalizarea actiunilor pro SRM se pare ca a dus la aceasta schimbare de mesaj operata prin intermediul emisiunii „Patrimoniul Nimanui”. Emisiunea se pare ca a fost gresit gestionata deoarece a fost perceputa ca inca o incercare de manipulare a opiniei publice datorita prezentei masive a persoanelor si sustinatorilor RMGC si a mesajelor tot mai radicale proferate de acestia. Ca rezultat imediat, persoane respectabile din diferite domenii care pana acum au avut un „glas” moderat, inclusiv specialisti in arheologie, mediu, cultura sau invatamant, au redevenit vocale dand astfel un suflu nou de curaj oragnizatiilor si pesoanelor antin RMGC.

De remarcat ca persoane care nu neaparat sunt pro RMGC au inceput sa scrie impotriva, un exemplu in acest sens il constituie Cristian Tudor Popescu si al sau editorial recent, explicand ca „s-au saturat” de invazia media operata de compania de minerit. Este un efect al comunicarii axate excesiv pe emotional pe care l-am mentionat anterior in primul articol scris despre comunicarea celor doua tabere. Acest efect are doua cauze principale: mesajele emotionale ale RMGC si volumul masiv al acestora, ceea ce a dus la un efect de saturatie. Saturatia are doua coordonate principale: prima, faptul ca tot mai multi oameni vor spune ca locuitorii din RMGC sa-si faca singuri viitorul si sa nu se mai planga de saracie si lipsa locurilor de munca si doi, faptul ca este imposibil ca o asemenea campanie mediatica sustinuta de foarte multi bani cheltuiti in media sa nu ascunda interese majore din care Statul va pierde, avand in vedere secretizarea contractului si calculele realizate pe baza cifrelor publice din acest moment.

Rezultanta acestor evenimente si mesajele care le insotesc se imparte in doua planuri principale:
 Pentru RMGC este tot mai greu sa gaseasca mesaje care sa nu fie atacate instantaneu de catre opozanti, acestia utilizand orice arma comunicationala posibila avand in vedere ca vocea lor nu se face auzita in mass media, decat prin internet si retele de socializare, folosite de altfel la maximum
- Pentru SRM, recenta emisiune si mesajul acesteia a constituit un nou flux de combustibil care sa alimenteze eforturile impotriva proiectului RMGC. De asemenea, perceptia „cenzurii mediatice” constituie un factor in plus de mobilizare