vineri, 2 martie 2012

Exercitiu de comunicare (4) – RMGC si Salvati Rosia Montana

In ultimele saptamani au avut loc cinci evenimente importante din punct de vedere comunicational, in cadrul “bataliei” celor doua grupari:
1.       Ocuparea temporara a biroului Ministrului Mediului de catre Greenpeace
2.       Emisiunea realizata de Dl. Tatulici si Realitatea TV la Rosia Montana
3.       Emisiunea Judeca Tu de la TVR
4.       Inscenarea colaborarii intre Federatia Romana de Fotbal si RMGC
5.       Surpimarea mesajului anti RMGC din cadrul evenimentelor violente la meciul Romania-Uruguay desfasurat la Bucuresti

Ce se constata, cu o privire rece. RMGC nu se abate de la directiile de pana acum si promoveaza aceleasi mesaje cu cifre concrete, axate pe 3 piloni: crearea de locuri de munca, beneficiile Statului, siguranta exploatarii prin tehnologiile moderne utilizate. Pun intr-un capitol separat spoturile publicitare care mizeaza pe emotional,  spoturi care utilizeaza persoane reale din Rosia Montana. Aceasta campanie ruleaza deja de mult timp, nu mai are beneficiul noutatii, ba dimportiva contraatacurile SRM au reusit sa o demonetizeze. In acest moment toata campania o consider superflua si inutila, mesajul nu-si mai produce efectele scontate de sensibilizare a opiniei publice la necazurile locuitorilor din zona. Mai mult, personajele sunt luate in deradere iar unele sunt acuzate ca actioneaza exact impotriva sensului mesajului din spoturi, vezi cazul celui care si-a construit pensiune, chiar daca mesajul principal al campaniei este acela ca nici o afacere nu este posibila in zona Rosiei Montane in afara mineritului.
Reluand cele cinci evenimente de comunicare se desprind urmatoarele:
1.       Pe teren propriu, RMGC domina discutia si elimina orice alta voce, indiferent ca este cea a protestatarilor sau a aunor persoane din mediul academic si stiintific, vezi emisiunea de la Realitatea TV
2.       In cadrul dezbaterii TVR s-a incercat din nou diseminarea celor 3 mesaje principale: crearea de locuri de munca, beneficiile Statului, siguranta exploatarii prin tehnologiile moderne utilizate.
3.       Prin aducerea reprezentantilor Statului la dezbaterea TVR s-a constatat ca Statul este foarte slab pregatit si informat in a comunica cu publicul si cu reprezentantii SRM accentuand senzatia de “apartenenta” la directia dorita de RMGC.
4.       Reprezentantii Statului  au avut accese de aroganta si autosuficienta in dialogul purtat, ba chiar au amenintat cu sistarea dialogului, fapt ce sustine concluzia de mai sus
5.       Interventiile televizate ale reprezentatilor Statului au fost fie timide, fie neinformate, fie obediente fie voit (accentuat) neutre si in nici un caz pro SRM
6.       Asertiunile de specialitate a reprezentantilor Statului vizand mediul si patrimoniul au lasat senzatia pregnanta de slaba pregatire si neprofesionalism
7.       Presiunea exercitata de RMGC prin mesajele sale acoperind toate mediile oficiale (TV si print) si lipsa accesului protestatarilor SRM ca opinie alternativa in aceste medii a avut ca rezultat o larga diversitate de mesaje si actiuni anti RMGC utilizand formele alternative de media: retelele sociale, proteste publice, bloguri, youtube, etc.
8.       Avand in vedere faptul ca presa tiparita este in declin accentuat si publicul contesta tot mai mult canalele TV oficiale selectandu-si forme alternative de informare, neluarea in considerare a principiului reactiunii, in acest caz este o scapare grava in strategia de comunicare RMGC.
9.       SRM utilizeaza in acest moment o tactica de culpabilizare si decredibilizare a persoanelor asociate proiectului minier, nescapand nici o ocazie: cazul FRF si Mircea Sandu, localnicii prezentati in spoturile TV, comunicatori, oficialitati ale Statului (Presedinte, Prim Ministru, Ministru, Secretar de Stat), lobby-isti, companii
10.   Se constata ralierea unor voci puternice din media si politica la cauza anti RMGC, vezi cazurile D-lui Cristian Tudor Popescu, Monica Macovei, Peter Eckstein-Kovacs, Academia Romana, samd
11.   Concursul tacit al Statului si al canalelor media traditionale la sustinerea proiectului RMGC este tot mai des invocat si acuzat, vezi in acest sens cifrele de difuzare ale mesajelor anti si pro RMGC furnizate de Active Watch si difuzarea selectiva a evenimentelor de la meciul Romania-Uruguay

Din punct de vedere comunicational sunt cateva aspecte de lipsa a transparentei care contribuie la cresterea si mentinerea ridicata a vocii anti RMGC:
1.       Pastrarea la secret a contractului cu Statul
2.       Clasificarea zonei Rosia Montana ca zona monoindustriala
3.       Lipsa mesajelor si relatarilor pro SRM din media, prezentarea selectiva a stirilor legate de proiectul de minerit si evenimentele legate de acesta
4.       Lipsa unei dezbateri publice reale cu implicarea substantiala si profesionista a Statului
5.       Cifrele contradictorii – prin urmare supuse efectului de necredibilitate - prezentate de RMGC legate de locurile de munca, beneficiile relale ale Statului si impactul pe termen lung asupra mediului

O concluzie succinta se desprinde pe doua planuri:
1.       RMGC isi mentine – as spune gresit - strategia de comunicare axata pe 3 mesaje principale, cu cifre aride: crearea de locuri de munca, beneficiile Statului, siguranta exploatarii prin tehnologiile moderne utilizate, insa aceasta incepe sa prezinte oboseala si fisuri tot mai multe prin caderea in derizoriu, decredibilizarea persoanelor asociate, contestarea cifrelor si demontarea lor rand pe rand
2.       SRM reactioneaza cu o varietate larga de mesaje si actiuni utilizand mediile de comunicare netraditionale, accentuand “latura inumana” a proiectului minier si invocand “conspiratia” Statului si a mediilor traditionale de comunicare